WAAROM EEN VERTROUWENSPERSOON
Een vertrouwenspersoon kan medewerkers die geconfronteerd worden met ongewenste omgangsvormen, integriteitsincidenten of misstanden helpen. Idealiter bespreken medewerkers dit met hun leidinggevende. Wanneer dit niet mogelijk is, of wanneer ze gewoon met iemand willen sparren is het goed dat zij zich kunnen wenden tot een vertrouwenspersoon. Organisaties benoemen vertrouwenspersonen zodat een veilige en integere werkomgeving beter gewaarborgd kan worden. Door adviezen van vertrouwenspersonen lukt het vaak om ongewenste omgangsvormen, integriteitsincidenten of misstanden intern op te lossen in plaats van extern de klok te luiden.
Met name voor kleinere organisaties kan een externe vertrouwenspersoon een praktische oplossing zijn. Steeds vaker kiezen ook grote ondernemingen voor een externe vertrouwenspersoon, soms in combinatie met één of meerdere interne vertrouwenspersonen. Dit biedt de medewerker een bredere en meer diverse keuze om een vertrouwelijk gesprek te voeren over zaken die per definitie gevoelig liggen. Of wordt de externe vertrouwenspersoon als achtervang van de interne vertrouwenspersoon benoemd.
Vaak blijkt een oplossing dichterbij dan wordt gedacht. Werkgever én werknemer hebben beide een eigen belang. Maar wat is het gezamenlijke belang en hoe wordt dat gevonden? Mediation blijkt in deze zaken vaker tot een oplossing te leiden dan een gang naar de rechter.
Het Schild Mediation & Advies kan hierin begeleiden. Als neutrale derde staat zij buiten het conflict en kan daardoor het gesprek in goede banen leiden. Een mediator geeft geen advies en blijft neutraal naar beide partijen. Doordat het gesprek neutraal geleid wordt en er een geheimhouding is tussen alle betrokkenen, kan er in openheid en vertrouwen gesproken worden. Daarmee wordt het vinden van een oplossing gemakkelijker.
HOE ZIET EEN MEDIATIONTRAJECT ERUIT
Een goede mediation bestaat uit horen, zien en oplossen. Als mediatiors zijn wij er vooral om naar de partijen te luisteren. Wat leeft er, wat is er gebeurd en nog belangrijker wat is het doel om te bereiken. Ook lichaamstaal is erg belangrijk. Emoties horen erbij en die mogen er dus ook zijn. Een conflict hebben is niet zomaar iets. Dat geldt voor alle betrokkenen. Een pasklare oplossing voor welke situatie ook, bestaat niet. Die bieden wij dus niet.
Toch zijn wij experts in het verder op weg helpen van alle betrokkenen. En daar zit de oplossing. Wanneer iedereen geloofd in de gevonden oplossing, is de kans dat een conflict terugkeert zeer klein. En daar is het ons om te doen. Soms ligt de oplossing in het afscheid nemen van elkaar, soms in verandering van omstandigheden. Daarom zijn mediationtrajecten ook zo waardevol. Ze brengen op een laagdrempelige manier vooruitgang of een oplossing. En dat lucht op. De lucht geklaard en de toekomst wordt weer zichtbaar. Welke oplossing ook is gekozen. De strijd is gestreden, het schild kan weer omlaag, de bescherming is geregeld.
Als mediator zijn wij neutraal en onafhankelijk. Dat betekent dat wij geen belang hebben bij enige uitkomst en ook geen voorkeur hebben voor een partij. Daarmee zijn wij de ideale gesprekspartner bij scheidingen. Het Schild Mediation & Advies is ingeschreven in het register bij de Mediator federatie Nederland, kortweg MfN. Daarmee zijn wij ook gebonden aan de gedragsregels en de voorwaarden van de MfN. Dat houdt voor u in dat voldoen aan de hoogste normen die gelden voor mediation in Nederland.
Op de pagina ‘Wat is mediation?’ vindt u de stappen die wij volgen bij het opstarten van een mediationtraject.
Ons eigen geluk hangt af van de glimlach van de anderen. – Albert Einstein